Fakulta/součást, která program vypisuje:
Filozofická fakulta
Druh programu CŽV:
Programy specializačního vzdělávání
Název skupiny programů, ve které je kurz realizován:
Specializační vzdělávání
Vzdělávací cíle skupiny programů:
Specializační vzdělávání.
Název programu/kurzu:
Studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele
Zaměření programu/kurzu:
na výkon povolání (profesně)
Anotace programu/kurzu:
Vstupní školení pro provázející učitele.
1. Téma: Provázející učitel a reforma přípravy budoucích učitelů na MŠMT; kurikulum studia učitelství na FF UP ? akreditace; Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství ? kompetenční model vzdělávání budoucích učitelů.
2. Téma: Pozorování klíčových aspektů výuky
3. Téma: Vytváření bezpečného prostředí
4. Téma: Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky
5. Téma: Sebereflexe provázejícího učitele
6. Téma: Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby
7. Téma: Společné plánování výuky
Vzdělávací cíle programu/kurzu:
Cílem studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele je rozvinout u účastníků podstatné kompetence pro výkon role provázejícího učitele. Obecným cílem tohoto vzdělávání je přispívat ke zvyšování kvality učitelské praxe a k propojování teorie a praxe v přípravě učitelů. To by mělo vést k zvyšování úspěšnosti absolventů učitelského studia jakožto začínajících učitelů a ke snižování počtu předčasných odchodů začínajících učitelů ze školství.
Požadované předpoklady:
Splnění předpokladů podle § 3 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (fyzická osoba je plně svéprávná, má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává).
Profil absolventa:
Vytváří bezpečné prostředí pro spolupráci se studentem učitelství.
Efektivně vede reflexi výuky se studentem a podporuje studenta v plánování výuky.
Reflektuje svou vlastní výuku a má dovednost sebereflexe v roli učitele.
Je otevřený vlastnímu učení, profesně se rozvíjí a má profesní integritu.
Poskytuje studentovi popisnou zpětnou vazbu a případně hodnocení, které je opřeno o předem známá a transparentní kritéria.
Vnímá svou roli jako roli vzdělavatele budoucích učitelů, který spolupracuje s VŠ vzdělavateli na uceleném kurikulu.
Garant programu/kurzu:
Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.